01.03.2011

1 Martie, o tradiție uitată?


Nu de mult era un obicei, care văd că acum se mai păstrează doar în rândul picilor, care merg la grădiniță, dar la noi ba.  Păcat, era un obicei frumos, un gest frumos. Așa cum o spune și titlul e vorba de ziua de 1 Martie și de acel gest drăguț de a oferi mărțișoare celor dragi. Obiceiul e ca fetele să le dea mărțișoare băieților în prima zi a lunii Martie și ele să primească de la ei pe 8 Martie. Dar așa cum era de așteptat nimic din ce e frumos nu ține la noi la români. În acest sens am realizat un mini interviu pe mail, că doar dispunem de tehnologie, să mă conving cum stau treburile. Așa că am luat la „descusut” una bucată student, dispus să-mi împărtășească părerea sa.
„Victima” este un student la Istorie, Marian Hariuc, membru ATRAG (Asociația Tinerilor din afara granițelor), ținând cont că cei din ATRAG și-au propus să ne surpindă plăcut și în acest an.

Cristina Bărbuţă (C.B.): Ce înseamnă pentru tine 1 Martie?
Marian Hariuc (M.H.): Ca pentru orice om, 1 Martie reprezintă prima zi de primăvară. Luna martie este, până la urmă, o lună ca toate celelalte, dar  importanţa mărţișorului îi
conferă o altă imagine.
C.B.: Ce fel de imagine?
M.H.: O imagine falsă. Sărbătoarea ar trebui sa rămână într-o zi, nu să-și răsfrângă importanța asupra întregii luni, "luna mărtisorului".
C.B.: Îţi mai amintești cum arăta primul mărţișor pe care l-ai oferit și cui??
M.H.: Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare, dar bănuiesc că primul mărţișor l-am oferit unei fete și a avut o încărcătură sentimentală deosebită. Prin urmare, nu contează cum arăta acel mărţișor, ci mai degrabă simbolul său.
C.B.: Care a fost cel mai haios mărţișor primit?
M.H.: Îmi amintesc că odată am primit un mărţișor cu un capac de Coca-Cola în interior; l-am pierdut ulterior.
C.B.: Cum era prima zi din Martie în copilărie, în comparaţie cu prezentul?
M.H.: O zi în care trebuia sa cheltuiesc mulţi bani: flori, mărţișoare, felicitări și multe altele.        
C.B.: Dar mărţișoarele?
M.H.: În orice caz, mai frumoase decât acum.Probabil vârsta este cea care mi-a schimbat atitudinea faţă de această „sărbătoare”.
C.B.: Obiceiul de a dărui mărţișoare a dispărut?
M.H.: Lumea nu prea se mai înghesuie ca în alte vremuri la standurile cu mărțișoare. Poate eu sunt de vina că văd situația mai sumbru, dar în orice caz, tinerii nu mai au același interes ca acum cîțiva ani, nu-i mai poți atrage atenția unei fete doar cu un mărțisor; sunt multe alte mofturi pe care tu ca băiat să le îndeplinești. Cazul nu este unul diferit nici în ceea ce îl privește pe băiat. Suntem în plină perioadă de uitare și de  devalorizare a tradiției.
C.B.: Am înțeles că ATRAG iese astăzi în stradă pentru a împărți mărțișoare. Cum v-a venit această idee?
M.H.: Am încercat să profităm de importanţa pe care ziua o poartă în societate și am ales să iniţiem o acţiune cu scop civic.
C.B.: De ce aţi ales să daţi să oferiţi mărţișoare cu tricolor?
M.H.: În ultimul timp, am sesizat o tendinţă de îndreptare spre lucrurile simple, în special în rândul tinerilor. Suntem nevoiţi să recunoaștem că pentru mulţi români, tricolorul a devenit o banalitate în viaţa lor, un lucru simplu ce poate stârni interes.Trebuie să readucem tricolorul în locul pe care îl merită, acela de simbol al culturii și spiritualităţii naţionale românești.
C.B.: Tu ce faci cu mărţișoarele care le primești, le păstrezi?
M.H.: Evident că le păstrezi ca amintire. E greu de spus dacă voi primi vreun mărţișor; eventual de o fată care încă își mai trăiește amintirile din copilărie și care vrea să uite, măcar pentru o zi de dificultatea drumului spre maturitate.

Deci se poate. Dacă anul trecut de 8 Martie membrii ATRAG au format un 8 și o inimă din cartonașe roșii, anul acesta de 1 Martie,împreună cu grupul de iniţiativă Noii Golani, vor fi prezenţi în faţa Universităţii cu mărţișoare.
 Pentru mai multe detalii e nevoie doar de un click.



Niciun comentariu: